Ce (NU) mai Mancam Noi

De cand nu ne-am mai auzit am facut multe schimbari. M-am tuns. Am invatat ca viata in 3 e mult, mult mai bogata ca viata in 2. Am dat nights out in the town pe nights in jucand Dungeons & Dragons. Dar cele mai mari schimbari le-am facut in camara si-n farfurie.

Au inceput cu mine documentandu-ma frenetic, disperata sa gasesc un fel de a-l ajuta pe F. sa depaseasca toate intolerantele alimentare. Si pana la urma am gasit ceva care pare sa mearga. O sa va povestesc curand despre asta si daca o sa ajut macar 1 alt copilas, o sa ma consider fericita. Dar tot cititul de carti de nutritie, studii medicale, si chiar si de forumuri nu a atins doar borcanelul lui F. de mancare, ci si farfuria noastra. Si as zice ca schimbarile sunt de bine, de foarte, foarte bine.

Am golit camara de:

- zahar alb - care nu face decat sa aduca calorii goale, fara nutrienti de nicun fel (care au fost eliminati in procesul de rafinare) si sa creasca rapid glicemia ducand la eliberarea masiva de insulina (in incercarea corpului de a readuce echillibrul). Ciclul asta de glicemie care ajunge la cer si insulina eliberata in cantitati mari de pancreas are mult efecte nocive, printre care rezistenta la insulina si epuizarea pancreasului (si aparitia diabetului tip 2). De asemenea, mai toate studiile din ultimii ani implica consumul de zahar rafinat in aparitia bolilor de inima, a tulburarilor hormonale si a cariilor. So, no more why sugar for us. (de mentionat ca majoritatea zaharului care se da drept "brun" pe rafturile supermarketurilor e si el rafinat si doar cu putin mai nociv decat cel alb)

- faina alba - ca si zaharul, in procesul de rafinare e eliminat invelisul bobului de grau - care contine mai toti nutrientii: vitamine B, minerale, fibre si ce ramane e doar umplutura, fix ceva care sa umfle burta si sa te faca sa te simti satul. Inauntru nostru insa, se desfasoara acelasi proces ca si la ingestia de zahar: glicemie crescuta rapid, eliberare de insulina => esti cu un pas mai aproape de diabet si tot ce ai castigat sunt niste centimetri in plus pe ... [insert unde te ingrasi cel mai repede].

- uleiuri vegetale procesate - asta inseamna minunatul si ultra-folositul ulei de floarea soarelui, pe care tot romanul il toarna in cratita cand se apuca de gatit.

Primul motiv pentru care l-am eliminat e ca uleiul de floarea soarelui (la fel ca majoritatea uleiurilor vegetale rafinate) tinde sa devina oxidat sau ranced cand e expus la caldura, oxigen sau umezeala. Asta produce radicali liberi care ataca celulele organismului ducand la mutatii ADN/ARN si mai departe la cancer, ateroscleroza si riduri.

Al doilea motiv e ca aceste uleiuri contin cantitati mari de acizi grasi omega 6. Acizii grasi omega 6 nu sunt in sine ceva rau - sunt chiar extrem de importanti - dar ratia ideala pentru om intre omega 3/omega 6 este 1:2 (si asa era in alimentatia de dinainte de epoca industriala). In prezent, ratia e de omega 3/omega 6 e cam de 1:20 (omega 3 se gaseste destul de greu, in principal in peste, carne si oua organice, deci e greu de obtinut in ziua de azi fara suplimentare, pe cand omega 6 sunt peste tot in jurul nostru, avand in vedere uzul masiv de uleiuri vegetale polinesaturate). Ca urmare, apar tulburari in productia de prostaglandine (implicate in inflamatie) ducand la cresterea tensiunii arteriale, inhibarea functiei imune si  cancer

{nu-i asa ca suna familiar si incepi sa intelegi de ce suferim in asa mare masura de bolile de care suferim?}

- lapte pasteurizat - teoretic procesul de pasteurizare e bun: omoara bacteriile nocive din lapte. Din pacate, se face mai mult decat atat. In primul rand, odata cu bacteriile rele, mor si cele bune, adica toate probioticele care sunt asa de benefice pentru corp (o sa fac un post separat unde sa va povestesc despre beneficiile lor). In plus, mare parte din vitamine sunt si ele distruse. De asemenea, majoritatea calciului devine insolubila si nu mai poate fi absorbita. Si, in ultimul rand, carbohidratul gasit in lapte - lactoza - e transformat in beta-lactoza, care e mult mai solubila si mai usor de absorbit de organism, ducand (ca si zaharul) la cresterea rapida a glicemiei si eliberarea masiva de insulina.

- sucuri din comert, chipsuri, biscuitei si alte monstruozitati ambalate (care toate contin exact lucrurile pe care vrem sa le evitam si anume zahar si faina rafinate si uleiuri vegetale hidrogenate)

Si, ca sa va spun mai departe, viata nu e deloc mai grea fara "bunatatile astea" si mancarea nu e mai searbada, ci chiar mai gustoasa, as putea spune. Am renuntat la zahar si lapte in cafea si am invatat sa-mi placa "neagra". In prajituri, l-am inlocuit cu miere (care are un indice glicemic mai mic si o gramada de nutrienti pe deasupra).

Cumparam paine din faina integrala, facuta prin metoda fermentatiei traditionale, cu maia, in loc de drojdie, care o face mult mai usor de digerat si te baloneaza mult mai putin (pentru cei care stau in zona Dristor, va recomand cu mana pe inima Cuptorul Brancovenesc de pe Strada Dristorului - care face o paine dementiala, doar din apa, faina si sare). Also, in casa folosesc faina integrala acum.

Uleiul l-am inlocuit cu ulei de masline sau ulei de floarea soalerui presat la rece in salate si alte preparate care nu presupun foc (se oxideaza si isi pierd proprietatile cand sunt tratate termic). La gatit folosesc untura de rata, ulei de cocos (in dulciuri) sau unt (care raman stabile la temterauri mari, deci dispare pericolul radicalilor liberi, plus ca contin acizii grasi omega3/omega 6 intr-un raport mult mai prietenos). Garantez ca nu suferim la gust deloc :)

In loc de lapte bem chefir sau sana (bacteriile din lactatele fermentate sunt fantastic de benefice pentru organism si in plus digera lactoza in cursul procesului de fermentare, facandu-le mult mai usor de digerat)

Rezulatele sunt excelente so far: nu ne mai simtit balonati, nu mai simt ca ma apuca pandaliile cand mi se face foame (normal atunci cand glicema anterior crescuta pana la cer scade brusc dupa ce insulina isi face treaba), ba chiar am si slabit vreo 2 kilograme (added bonus).

Cam atat, deocamdata!

Etichete: , ,